piątek, 29 stycznia 2016

Niezwykła mądrość bajek


Tak przypomniała mi się dziś filozoficzna bajka Andersena o imbryku do herbaty, który był strasznie dumny ze swojego dotychczasowego, młodzieńczego życia. Nie interesował się wówczas losem potłuczonej pokrywki. I tak beztrosko wiódł życie na salonach. No, ale wszystko ma swój kres. Czasy świetności przeminęły, gdy niezręczna ręka najzwyczajniej w świecie upuściła go. Rozpadł się na kilka części. Podzielił los pokrywki. Najgorszym jednak faktem było to, że wszyscy się z niego śmiali i nazywali kaleką, inwalidą. I wtedy to dopiero zaczął zdawać sobie sprawę ze swoich wad:
"– Nigdy nie będę mógł pozbyć się tego wspomnienia! – mówił imbryk później, opowiadając dzieje swego życia. – Nazwali mnie inwalidą, postawili w kącie, a na drugi dzień podarowali kobiecie, która żebrała o łyżkę skromnej strawy; zszedłem do rzędu nędzarzy, stałem bez użytku w kącie; ale kiedy tak stałem, zaczęło się dla mnie lepsze życie; jest się czymś jednym, a nagle staje się zupełnie czymś innym. Napełniono mnie ziemią; dla imbryka znaczy to samo co pogrzeb, lecz do ziemi włożono cebulkę kwiatu, kto ją tam włożył, kto mi ją podarował – nie wiem; ale był to dla mnie dar, wynagrodzenie za chińskie listeczki i wrzątek, za stłuczone ucho i szyję. Cebulka leżała w ziemi, leżała we mnie, stała się moim sercem, moim żywym sercem, a przecież nigdy przedtem nie miałem takiego serca. Wstąpiło we mnie życie i siły; puls bił, cebulka wypuściła pędy; można było pęknąć od rozsadzających uczuć i myśli; wyrósł z niej kwiat, patrzałem na niego, dźwigałem go; patrząc na jego piękno, sam zapomniałem o sobie; to prawdziwe błogosławieństwo zapomnieć przez innych o sobie. Kwiat nie dziękował mi za to, nie myślał o mnie; podziwiali go i chwalili. Byłem taki szczęśliwy, że jemu jest dobrze. Pewnego dnia usłyszałem, jak mówiono, że kwiat zasługuje na lepszą doniczkę. Rozbito mnie na dwoje; bolało to okropnie, ale kwiat dostał lepszą doniczkę, a mnie wyrzucono na podwórze, gdzie leżę jako stara skorupa – zostało mi jednak wspomnienie, którego nikt mi nie może wydrzeć."
Pragnęłabym, aby w zakończeniu kwiat podziękował staremu imbrykowi...ale jego przeznaczeniem było doświadczyć mądrości dopiero po stracie...

-A co ze starą, pękniętą skorupą imbryka?
-Skorupa niechaj śpiewa:  

                                                    
                                                                                     
                     
                              zdjęcie żywicznej skorupy imbryka- formy ceramicznej odnalezionej w ruinach                                                                                  zlikwidowanego zakładu ceramiki



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz